Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

Sjokolade kan være bra for treningen!

Forskning viser sammenheng

Henning Holm
PT- Ansvarlig
Henning er en av Norges mest erfarne personlig trenere og er i dag ansvarlig for personlig trening hos EVO. Han er kjent som treningsekspert i media, og er en anerkjent foredragsholder om trening.


For deg som er glad i sjokolade, her kommer det en potensielt god nyhet! Ny forskning har vurdert effekten av mørk sjokolade i forbindelse med trening. Testing ble gjort på en gruppe amatør syklister. Forskerne er forbauset over potensialet i mørk sjokolade, resultatene viste at en velsmakende godbit kan bidra til å øke både intensiteten og varigheten av treningsøktene. Studien som er publisert i Journal of International Society of Sports Nutrition, oppdaget at mørk sjokolade gir lignende effekt som rødbete juice hevder å gjøre.
Et team ledet av Rishikesh Kankesh Patel fra London Kingston University, fant at etter å ha spist mørk sjokolade brukte de syklende mindre oksygen. Testene ble gjort ved sykling på et moderat tempo, syklistene dekket også mer avstand i en «to-minutters flat-out tempoetappe».


Patel sier at resultatene kan ha åpnet døren for mer forskning, noe som kan føre til mørk sjokolade blir en liten del av utholdenhetsutøveres kosthold. "Både mørk sjokolade og rødbete juice er kjent for å øke nitrogenoksid, som er den viktigste mekanismen vi mener står bak disse resultatene. Resultatene viste at du kan trene lengre og mer effektivt etter å ha spist mørk sjokolade, noe som tidligere ikke har vært kjent."


Patel gjennomfører videre undersøkelser på trening og mørk sjokolade som en del av sin doktorgradsavhandling. Han håper å finne det optimale flavonolinnholdet i mørk sjokolade for å kunne øke idrettslige prestasjoner. "Vi ønsker å se om økning i ytelse skjer raskt etter inntak eller om det er en mer langvarig effekt. Foreløpig viser første del av forskningen at det kan være snakk om langvarig effekt." la han til.


NB! Mørk sjokolade er svært energitett, og inneholder mye kalorier både fra sukker og fett. Du må vurdere om det passer inn i ditt kosthold. Det må også være minst 70% kakao i sjokoladen. Sjokolade er fortsatt sjokolade, og jeg anbefaler måtehold. Ettersom effekten er begrenset og resultatene er funnet på trente, vil effekten være lavere enn gevinsten for de som ønsker å redusere kroppsvekten.

 

Kilde:

http://www.healthclubmanagement.co.uk/detail.cfm?pagetype=detail&subject=news&codeID=323688#sthash.GG0JWRoS.dpuf

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake