Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

Slik unngår du å bli støl!

Se tipsene her.

Carina Carlsen
Personlig Trener
Carina er personlig trener og mental trener gjennom AFPT og RAW Performance. Gjennom lang erfaring og bred faglig kunnskap legger hun til rette for trening blant alle i befolkningen. Fokuset hennes ligger på mennesket gjennom å tilby både mental og fysisk trening.

Vi har alle vært der, du har hatt tidenes økt og blir belønnet med stive og verkende muskler dagen etter. Muskelømhet også kalt DOMS - (delayed onset muscle soreness) er en ganske vanlig ettervirkning av musklenes ombyggingsprosess.

En garanti for å oppleve DOMS også kalt stølhet, er ofte tøff eksentrisk uvant trening, som for eksempel spensttrening, og negative hang-ups. For mange oppstår det etter den første styrketreningen etter lang tids fravær. I kroppen oppstår det melkesyreopphopning, muskelskader (mikrorupturer i både muskelfibre og bindevev), muskelspasmer, betennelsesreaksjoner og endringer i enzymbalansen inne i muskelfibrene.

Til tross for utbredelsen av DOMS er de eksakte mekanismene som forårsaker det ikke helt forstått. Den mest kjente teorien er et resultat av mikroskopiske rifter i muskelen og omkringliggende bindevev som følge av eksentriske øvelser.

Stølhet er ikke bare sårhet i muskulaturen. Symptomene kan inkludere svakhet, stivhet og følsomhet for berøring. Ubehaget begynner å vise seg innen 12 til 24 timer etter trening, og topper seg etter 24 til 72 timer: Normalt bør det forsvinne i løpet av tre til fem dager. Den gode nyheten er at kroppen bygger toleranse og tilpasser seg ganske raskt, derfor vil stølhet oppstå sjeldnere når du fortsetter å trene like øvelser.

Hittil har ikke vitenskapen klart å finne en måte å lindre DOMS hver gang det skjer. Å la musklene hvile ser ut til å være det beste (riktignok opplagt) alternativet. Uttøyning vil heller ikke ha effekt på stølhet, men derimot gjøre det mer bevegelig (mykere) i et lengre perspektiv. Det kan derimot være noen triks du kan gjøre for å være snill mot kroppen underveis. Cherry juice, ingefær, og gurkemeie er alle naturlig anti-inflammatoriske, noe som kan bidra til å minimere smerte. Opplever du til stadighet smerter under trening og eller smerter som varer lenger enn noen få dager, er det smart å oppsøke lege.

Andre studier har vist at på trente idrettsutøvere kan kaldt vannbad eller vekslende varme-og-kaldt vannbad, ha en positiv effekt. Sårhet er en naturlig effekt av treningen og et tegn på at musklene drar nytte av det harde arbeidet. De fleste vil oppleve muskelsmerter på et tidspunkt, særlig hvis de er nybegynnere eller starter på et nytt treningsprogram. For å unngå stor grad av stølhet kan det være smart å begynne med lavere belastning og øke gradvis. For å komme over ”kneika” vil overbelastning av musklene være nødvendig, det betyr tyngre vekter eller flere serier enn du tidligere har utført.


For å oppsummere, det er ikke mye man kan gjøre for å hindre stølhet, så det er bare å bite tennene sammen.

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake