Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

Catslides - Skli deg i form

Ny utfordrende og spennede treningsform

Natalie Totland
Personlig Trener
Natalie er utdannet personlig trener og kostholdsveileder fra AFPT. Hun har spesialisert seg på trening for muskelvekst og fettforbrenning, samt trening under og etter graviditet. Natalie ble kåret til årets personlige trener i EVO Fitness, både i 2014 og 2015.

Skal du på ferie, og er uten tilgang på treningsutstyr? Ønsker du å trene hjemme i din egen stue? Eller kanskje du bare ønsker å øke øvelsesbanken din? Uansett grunn, her er noen øvelser du kan teste ut!

Treningsformen catslide er virkelig kommet for å bli. Catslide er rett og slett fire små sklimatter med lav friksjon. Dette gjør at du uten annet utstyr, kan få en effektiv treningsøkt for hele kroppen. Catslide utfordrer gjerne spesielt kjernemuskulaturen, noe som kommer godt med i en aktiv hverdag!

Her er forslag til en treningsøkt du kan prøve deg på:


 

1. Utfall bakover

Du trener:

Lår, rumpe og kjernemuskulatur

Utgangsposisjon:

Stå med en matte under den ene foten, og hold hendene fremfor deg. Stabiliser mage/rygg og hold blikket rettet fremover.

Utførelse:

Ha en oppreist og stolt holdning. Skli deretter bakover på den ene foten, til kneet nesten berører gulvet. Ha vekten på hælen på fremre foten, og press deg opp igjen til utgangsposisjonen. Sørg for å stramme mage/rygg under hele øvelsen.

Ta gjerne 10-12 repetisjoner på hver fot.

 

 


 

 

2. Supermann

Du trener:

Kjernemuskulatur, skulderstabilitet og triceps

Utgangsposisjon:

Stå på knærne, og plasser hendene på to matter.

Utførelse:

Skli fremover med armene, samtidig som du stabiliserer korsryggen. Når du kjenner at du ikke klarer å skli lenger fremover uten å «kollapse», trekker du annenhver arm tilbake, og returner til startposisjon.

For en tyngre variant, stå på tærne i stedet for knærne.

Ta gjerne 10-15 repetisjoner.

 

 

 


 

3. Liggende lårcurl

Du trener:

Bakside lår, rumpe og kjernemuskulatur

Utgangsposisjon:

Legg deg ned på ryggen, med mattene plassert under hælene på begge beina. La armene ligge ut til siden.

Utførelse:

Press hælene godt ned mot mattene, og løft hoften opp mot taket. La deretter beina skli ut til de er så godt som strake, og senk hoften rolig. Rumpa skal hele tiden holdes oppe av gulvet. Trekk deretter beina inn mot deg igjen, samtidig som du har løfter hoften opp mot taket.

Ta mellom 8-15 repetisjoner.

 

 


 

 

4. Push-up

Du trener:

Bryst, triceps, skulderstabilitet og kjernemuskulatur

Utgangsposisjon:

Stå i en plankeposisjon på strake armer. Ha mattene under begge armene. Stabiliser mage/rygg.

Utførelse:

Bøy albuene, og skli ut til siden. Senk brystet ned mot gulvet, og sørg for å holde mage/rygg stabil. Press deg deretter opp igjen til utgangsposisjon, ved å strekke ut albuene og skyve mattene sammen.

Gjør gjerne mellom 8-15 repetisjoner.


 

 

 

5. Planke med bendrag og sideveis planke

Du trener:

Kjernemuskulatur, hofteleddsbøyer og lår

Utgangsposisjon:

Stå i en plankeposisjon med matter plassert under begge beina. Du kan velge om du vil stå på albuene, eller på strake armer. Ha fokus på å holde rygg og mage stabil under hele øvelsen.

Utførelse:

Beindrag:

Trekk inn det ene beinet til det er ca. 90 grader i kneleddet. Returner til utgangsposisjon, og trekk så inn det andre beinet. Gjenta 10-20 ganger.  

Sideveis planke:

Skyv begge beina litt ut til siden samtidig, returner deretter til utgangsposisjon. Vær obs på at du ikke skyver beina for langt ut til siden slik at du «faller sammen» med hoften. Gjør gjerne 15-20 repetisjoner, før du blir stående i plankeposisjon så lenge du klarer.

 


 


Kjør gjerne dette som en sirkeltrening, for å få opp pulsen i tillegg!

Har du ikke tilgang til sklimatter? Løp ut på kjøkkenet og hent et par kjøkkenhåndklær, eller bruk noen ullsoskker, og skli i vei! J

GOD TRENING!


 

 

Kilder: www.catslide.no
Takk til armourstore  for sponsing av klær

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake