Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

Hvilke sko skal du velge til trening?

Finn riktige sko her!

Andreas Skjetne
Personlig trener og Fagansvarlig for Evolution
Andreas har en Bachelor i fysisk aktivitet og helse ved Norges Idrettshøgskole. Gjennom lang erfaring som personlig trener har han spesialisert seg på vektnedgang og utholdenhetstrening i kombinasjon med styrketrening. Som utøver i Birkebeinertrippelen og ultramaraton har Andreas bred kunnskap om forbrenning og kondisjon.

Mange kjøper treningssko etter utseende og farge, dette fører til at  mange trener i skotøy som absolutt ikke er egnet for den aktiviteten som bedrives. Her får du råd som gjør at du velger skoene som passer best for deg og din type trening.

Det ser ut til at de fleste har forstått at Nike Shox verken egner seg til løping eller styrketrening. Derimot virker det som at mange fortsatt tror at Nike Free er gode løpesko for nybegynnere og viderekommende på mølla. Dette er sko for den som ønsker barfotfølelsen når de løper, noe som krever lang erfaring og god teknikk.

For mye demping er ikke bra når man skal trene styrke
 

For at treningen skal gi den beste opplevelsen og for å unngå skader er det viktig at du velger rett skotøy til riktig type aktivitet. Markedet er oversvømt med forskjellige sko som både har freshe farger og lover deg gode treningsopplevelser. Det er derfor ikke lett å vite hva man skal velge. Jeg skal forsøke å gi deg noen råd slik at du lettere kan velge de skoene som passer best for deg og din type trening.

Utholdenhetstrening

Skal du løpe eller drive med annen vektbærende aktivitet med stor belastning på hofter, knær og ankler er det viktig at du velger gode sko med demping. Dette er sko som er laget for å begrense støtene som kroppen utsettes for under treningen. Ved løping på asfalt, grus og mølle er det viktig med helstøpte sko. Det vil si sko som har hel såle hvor sålen under fremfot og hælen er festet sammen.

Når vi hopper, går eller løper vil fotbuen, den buen som skapes mellom fremfot og hæl når vi står, bli utsatt for stor belastning. Denne buen er med på å bære kroppsvekten og kan trenge hjelp hvis belastningen blir for stor. Ved kjøp av helstøpte sko vil fotbuen få avlastning og faren for skader vil minske. Det beste tipset er å gå i en sportsbutikk som tilbyr scanning av bena, slik at man får vite om man har nøytral benstilling eller over- eller underpronerer. Pronasjon er en viktig faktor for valg av sko. Ved å se på hvilken stilling ankelleddet har ved et løpesteg, velger man såle på skoen. Her skilles det mellom støtte på innsiden av foten, utsiden eller en nøytral stilling.

Erfaring, underlag og mengde er andre avgjørende faktorer. Skal du starte å løpe og ser for deg at det blir mye asfalt og grus bør du velge et par med mye demping. Har du løpt mye tidligere og er vant til å løpe på asfalt, kan du gå ned på dempingen for å få en bedre løpsfølelse. Dette vil forenkle jakten på riktige sko ned til noen få modeller, da gjenstår det å kjenne på passformen hos de forskjellige merkene og modellene.

Personlig er Asics Gel- Kayano en stor favoritt til løping for deg med overpronasjon, eventuelt Asics Gel- Nibus til deg med nøytral pronasjon/underpronasjon. Disse passer godt til både nybegynnere og erfarne. De fleste toppmodellene til løping er gode sko, det viktigste er å finne en variant som har rett pronasjon og som sitter godt på din fot. 

Asics Gel Kayano er en ypperlig modell for deg med overpronasjon
 

Ved løping i terreng, som ved løping på sti, kan dempingen reduseres til et minimum. Da vil underlaget ta seg av dempingen som skoene er ment å gjøre på hardere underlag. Derimot er det viktig mot gode knaster under skoene slik at ikke berg og røtter blir for glatte. Det finnes egne terrengmodeller som er ment for denne typen underlag og de har samme inndeling i pronasjon som vanlige løpesko.

Styrketrening

Ved valg av sko til styrketrening er det andre egenskaper som bør vektlegges. Trener du variert uten de tunge løftene i markløft og knebøy og ønsker å benytte kardio- og styrketreningsapparater i samme økten, vil Nike Free og lignende sko være et fornuftig valg. Eventuelt starter du økten med gode løpesko, for så å bytte til stivere og mer stabile sko. Dette vil spare varigheten på løpeskoene ettersom belastningen blir kortvarig. Det å bruke skoene til styrketrening sliter like mye på dempingen i sålen som løpingen. Ønsker du å være økonomisk, trener du styrke i dine gamle løpesko og lar de nye kun være forbeholdt utholdenhetstrening.

Nike Free er et godt alternativ til deg som trener variert

Er du derimot en person som trener mer tunge baseløft trenger du stabilitet og motstand. Da er lave sko med fast såle å anbefale. Dette er sko som ofte blir referert til som hallsko for innendørsbruk. Eventuelt finnes også egne sko til Crossfit som er laget for å passe de samme egenskapene. For de som ønsker best mulig utstyr og respons fra skoene ved tunge baseøvelser kan styrketreningssko med tresåle anbefales. Jeg bruker selv Adidas adiPower weightlifting shoes og er veldig fornøyd med disse.

Adidas adiPower vektløftersko er perfekt for deg som trener tung styrke
 

Vil du trene med Andreas? Kontakt han her!

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake