Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

Snopefri i 50 dager

Tar du utfordringen?

Henning Holm
PT- Ansvarlig
Henning er en av Norges mest erfarne personlig trenere og er i dag ansvarlig for personlig trening hos EVO. Han er kjent som treningsekspert i media, og er en anerkjent foredragsholder om trening.

De aller fleste av oss spiser snop fra tid til annen i større eller mindre grad. Søtsaker dukker opp ved store og små anledninger. Bursdager, bryllup, ferier sofakos eller en kinodate kan alle by på gode muligheter for snop. Vi vet det ikke er bra for helsa, men smaken er så god og viljestyrken er ikke alltid sterk nok. For å gjøre det ekstra vanskelig vil hjernen belønne oss med hormoner som får oss til å føle oss vel når vi ikke klarer å motstå fristelsene.

Mitt forhold til snop er nesten daglig trening, men også godteri et par ganger i uken. Det er en kombinasjon jeg alltid har vært tilhenger av og som handler om et balansert liv. Trening, sunn mat og litt kos gir meg muligheten til å få litt av det beste hele tiden. Etter ferien som besto av litt vel mye kos, fikk jeg nok. Jeg bestemte meg for å teste 50 snopefrie dager. Det betyr ingen godteri eller snacks for å gi kroppen det den fortjener. Det var tungt i en ukes tid. Søt suget kom sigende som tåka i Holmenkollen hver eneste kveld. Deretter skjedde det noe spennende, suget etter snacks ble med tiden gradvis svakere og etter litt over en ukes tid borte.

Selv om det til stadighet dukket opp «fristende godsaker» i de overnevnte settinger, følte jeg ikke behov for å hive innpå. Det er nok av god mat med langt bedre næringsinnhold enn sjokolade, snop eller annen snacks. Det er rart hvor godt det smaker med en SKYR eller lignende dersom du ikke er vandt med søtsaker lenger. Etter min erfaring smaker det både søtere og bedre etter en periode uten noen former for snop.

Etter 50 dager smakte jeg på en sjokolade som premie til meg selv etter fullført maraton. Det smakte ikke godt, den var alt for søt og etter jeg hadde spist hele sjokoladen ble jeg lettere kvalm. To dager senere spiste jeg på ny en sjokolade og denne gangen var den plutselig veldig god. Dermed var jeg tilbake på «kjøret». Det startet med en sunn vane som lørdagsgodt, men har nå sklidd litt ut igjen. For meg er det ikke et stort problem, jeg er glad i den såkalte balansen i livet. Jeg er langt fra fanatisk på kostholdet, jeg har til og med skrevet en artikkel om at sjokolade KAN være bra for treningen.  Artikkelen kan du lese her.

Jeg er derimot opptatt av å spise sunt og være et forbilde for de rundt meg og våre medlemmer. Det å skulle teste det å være snopefri handler mer om å vise for meg selv at jeg kan klare å stå i mot suget. Jeg håper også å kunne være til motivasjon for de som trenger dette avbrekket fra søtsakene.

Hva er de positive sidene:

  • Helsen din kommer først. Du kan ha god samvittighet, over lang tid.
  • Sjokolade og kaker er svært energitett og inneholder mye kalorier. Det er lettere å gå ned i vekt eller opprettholde vekten din om du holder deg unna det.
  • Jevnere og mer stabilt blodsukker gjennom dagen.
  • Gode vaner bidrar til at du spiser sunnere ellers.
  • Det blir enklere å gå i butikken og dermed holde seg unna de siste hyllene ved kassen. Valget har du allerede tatt ved å gå for å være «snopefri».
  • Du vil spare pengene du tidligere brukte på snop.
  • Du vil oppleve stor grad av mestring. Det er tøft i starten, men blir lettere etter hvert. Det er motsatt av mange andre krevende oppgaver.
  • Du får testet disiplinen din og finner ut hva som bor i deg.

 

Hvordan gjennomføre?

Det vanskeligste er å ta valget. Når du har bestemt deg, så hold deg til planen. Det er enklere dersom du virkelig har lyst til å få dette til. Er du egentlig ikke motivert så blir det vanskelig. Allier deg med dine nærmeste, få de med på utfordringen, eller i det minste få de til å heie på deg. Dette blir mye vanskeligere dersom alle rundt deg «idiot erklærer» deg og mener du er kjip.

Vær forberedt på å møte de med gode argumenter som:

  • Dette er viktig for meg, jeg har lyst til å klare det.
  • Jeg har andre måter å kose meg på.
  • Det du sier nå er ikke motiverende, jeg har tatt et valg for helsen min og ønsker at du heller skal støtte meg. For å gjøre prosessen enklere har jeg laget noen forslag til hvordan du kan gjennomføre en ”snopefri” periode:


Alternativ 1: «The hard way»

Regler: Ingen godteri, sjokolade, chips, kaker eller lignende.

Unntak: Bursdagen til dine aller nærmeste.

Alternativ 2: «Ikke søtt, men litt salt»

Regler: Ingen snaks med høyt innehold av sukker.

Unntak: Chips eller nøtter

Alternativ 3: «Is i magen»

Regler: Ingen søtsaker eller chips.

Unntak: Alle former for is. Helst saftis

Alternativ 4: «DIE HARD metoden»

Regler: Ingen former for godteri, kake, chips eller lignende.

Unntak: Ingen.

Alternativ 5: «My way»

Sett opp dine egne regler og unntak.


Hvem passer ”snopefri” for?

Vel, det passer ikke for deg som synes forslaget er dårlig.

Det passer derimot for deg som har lyst på en morsom utfordring og som ønsker å ta et valg om å leve litt sunnere. Husk å kos deg på andre måter, for meg blir det viktig med gode middager, ferskt brød, frukt, skyr og mitt eget unntak, is med barna.

Jeg ønsker deg uansett lykke til!

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake