Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

Så viktig er hvile for deg

Her ser du hvor god din restitusjon er!

Rasmus & Susanne Engberg
Personlig Trener
Rasmus og Susanne er eventyrere, personlige trenere, kostholdsrådgivere og livsstils coach. De fokuserer på å forme kroppen, bygge sunne vaner og på hvordan du blir sterk både fysisk og mentalt.

Mange har en feilaktig oppfatning om at det er på trening vi gjør det viktigste arbeidet ved et ønske om å bygge muskler eller brenne fett. Tenk litt på det, hvor mange timer bruker du på treningsstudioet i løpet av en uke? 2 timer, 6 timer eller kanskje over 10? Hvor mange timer bruker du utenfor treningsstudioet? Svaret for oss alle er betydelig mer. Hvis du begynner å ta bedre vare på kroppen din like godt i denne perioden, vil du også få bedre resultater av treningsøktene du gjennomfører.

Faktum er at under hvile reparerer og bygger kroppen seg opp igjen. En vanlig grunn til manglende resultater er dårlig restitusjon etter trening. Alt for ofte presser vi kroppen vår med forventninger om å se resultater. Vi må huske å ta vare på kroppen for å optimalisere treningen. Akkurat som blomster trenger sol, vann og næring for å vokse, trenger kroppen din næring og hvile for å utvikle seg.

Hvordan kan du påvirke din restitusjon for å optimalisere resultatene?

 

  1. Kosthold

Det er mange som tror de har et sunt kosthold, men det er veldig få som husker å spise etter eget energiforbruk. Mange ganger er det faktisk slik at det spises for lite mat. Dette gjelder i størst grad de som ønsker å bygge muskler, men i enkelte tilfeller de som ønsker å gå ned i vekt eller vil bli kvitt den ekstra vekten. Hvis du virkelig vil ha resultater, må du starte med å se på hvordan du spiser. Kroppen din trenger næringsstoffer for å gjøre jobben sin. Finn ut hvor mange kalorier kroppen din trenger for å gå ned i vekt eller for å bygge muskler. Sørg for at du virkelig får i deg riktig byggeklosser for å nå målet ditt. Hvis du er usikker, har dårlig tid, eller mangler kunnskap, søk hjelp hos de som kan det.

  1. Søvn

Det har nesten blitt en trend å sove minst mulig i vårt produktive samfunn. Søvn er en av de viktigste prioriteringene for de som ønsker å gå ned i fettprosent, øke muskelmassen eller prestere generelt. For å kunne utvikle kroppen til et høyere nivå en tidligere, er søvn den viktigste faktoren, det er i denne perioden kroppen repareres etter belastningen treningen gir. Prøv å sove 7-8 timer hver natt. Kan du av ulike årsaker ikke sove 7+ timer hver natt? En høneblund i løpet av dagen er et flott supplement for å gi kroppen ekstra hvile.
 

  1. Stress

Forsøk å se på hvilke situasjoner eller forhold som gir deg negative følelser, angst eller bekymringer. Stress handler ikke bare om å ha mange baller i luften, men hvilke hverdagslige opplevelser som utløser disse følelsene. Negativt stress for kroppen kan være økonomiske problemer, destruktive relasjoner, uløste konflikter eller misnøye med seg selv. Se om du kan endre eller begrense hva som stresser deg i din hverdag. Hvis det ikke er mulig å endre dette, kanskje du kan prøve å endre hvordan du forholder seg til dette?
 

  1. Hvileperioder

For deg som har trent i lang tid, er det viktig å planlegge året, slik at du gir kroppen en sjanse til å hente seg inn igjen. Ditt treningsprogram må tilpasses din fysiske evne, med en struktur der du endrer volum, intensitet og variasjon i ulike perioder er smart for maksimal effekt. Hvis du ønsker å bli sterkere og bygge muskler må du la kroppen hvile før du går inn i en ny periode. Hvis du ikke gir kroppen variasjon er risikoen stor at du stopper fremdriften av treningen.
 

Mener du at du spiser 100% riktig basert på dine mål og din situasjon, har du et skreddersydd treningsprogram med progresjon som du følger regelmessig, men når fortsatt ikke de resultatene du ønsker? Da er kanskje restitusjon den manglende brikken for deg.

Svarer du ja på et av disse 5 spørsmålene, vil sannsynligvis det å prioritere restitusjon gi deg økt effekt:

1. Er avhengig av koffein for å komme deg gjennom dagen?

2. Sover seks timer eller mindre per natt?

3. Skaper jobb, studier, partneren din, barna dine eller venner stress, bekymringer eller angst i livet ditt?

4. Hopper du over måltider, prioriterer ikke næringsrik mat eller har ingen oversikt over kostholdet ditt?

5. Endrer du sjeldent på ditt treningsprogram eller treningsoppsett?

 

Kjenner du deg igjen? Da er det kanskje på tide å prioritere restitusjon og hvile for kroppen.

 

Her kan du ta kontakt med Rasmus eller Susanne hvis du ønsker å trene med en av de.

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake