Vinn Pulsklokke!

Få våre nyeste artikler på mail

Nøtter sies å være sunt, er det egentlig det?

Se hva du egentlig får i deg!

Carina Carlsen
Personlig Trener
Carina er personlig trener og mental trener gjennom AFPT og RAW Performance. Gjennom lang erfaring og bred faglig kunnskap legger hun til rette for trening blant alle i befolkningen. Fokuset hennes ligger på mennesket gjennom å tilby både mental og fysisk trening.

Nøtter er uten tvil sunt! Nøtter er noe av et mest næringsrike vi har. Ikke bare er de fulle av sunne fettsyrer, men også rike på proteiner, fiber, vitaminer, mineraler og antioksidanter. Hvert nøtteslag har sin helt spesielle sammensetning av næringsstoffer og er en god kilde til en-umettet og flere-umettet fett. Nøtter inneholder de essensielle omega-3 og omega-6 fettsyrene som vi er avhengige av. Dette er noe kroppen ikke klarer å lage selv, derfor må vi få disse fettsyrene gjennom kosten.


Nøtter inneholder mye fett og dermed også mange kalorier. Hele 45- 75 % av nøttenes vekt består av fett. Derfor vil nøtter kunne gi en utfordring ved stor inntak for den som ønsker å gå ned i vekt. Spis gjerne nøtter hver dag, men sørg for at du samtidig reduserer inntaket av andre matvarer.



Nøttenes næringsinnhold:


 

Pistasjnøtter

Næringsinnhold per neve, cirka 20 gram:

Kalorier: 121

Fett: 9,7 g

Protein: 4,1 g

Karbohydrater: 4,3 g

Pistasjnøtter har et høyt kaliuminnhold og er fulle av antioksidanter.


 

Mandler

Næringsinnhold per neve, cirka 20 gram:

Kalorier: 122

Fett: 10,4 g

Protein: 4 g

Karbohydrater: 2,7 g

Mandler inneholder mye E-vitamin og mineraler.


 

Valnøtter

Næringsinnhold per neve, cirka 20 gram:

Kalorier: 134

Fett: 12,4 g

Protein: 2,8 g

Karbohydrater: 2,6 g

Valnøtter har et høyt innhold av antioksidanter og C-vitamin, faktisk dobbelt så mye som andre nøtter.


 

Cashewnøtter

Næringsinnhold per neve, cirka 20 gram:

Kalorier: 118

Fett: 9,3 g

Protein: 3 g

Karbohydrater: 5,2 g

Cashewnøtter har et høyt innhold av jern.


 

Pekannøtter
Næringsinnhold per neve, cirka 20 gram:

Kalorier: 137

Fett: 13,6 g

Protein: 1,6 g

Karbohydrater: 1,7 g

Pekannøtter har et høyt innhold av fiber og C-vitamin.
 



Få i deg riktig næring gjennom disse nøttene:
 

Protein
Squashfrø, gresskarfrø, peanøtter, mandler, pistasjnøtter og sesamfrø er spesielt rike på protein, med over 20 gram protein per 100 gram nøtter.

 

Vitamin E
Solsikkefrø, mandler og gresskarfrø, peanøtter er rike på vitamin E.

 

Vitamin B1
Linfrø, solsikkefrø og macadamianøtter, sesamfrø og pistasjnøtter er rike på vitamin B1.

 

Vitamin B2
Mandler er spesielt rike på vitamin B2. Solsikkefrø, sesamfrø og pistasjnøtter er også rike på vitamin B2.

 

Vitamin B6
Solsikkenøtter, pistasjnøtter og sesamfrø med skall er rike på vitamin B6.

 

Kalsium
Sesamfrø med skall, mandler og linfrø er rike på kalsium.

 

Jern
Sesamfrø med skall, gresskarfrø, cashewnøtter, linfrø, solsikkefrø og peanøtter og pistasjnøtter er rike på jern.

 

Sink
Gresskarfrø, sesamfrø, pinjekjerner, cashewnøtter, solsikkefrø, pekannøtter, linfrø, paranøtter og peanøtter er rike på sink.

 

Selen
Paranøtter og solsikkefrø er rike på selen.

 

Fiber
Linfrø, mandler, sesamfrø, pistasjnøtter, hasselnøtter, pekannøtter peanøtter, valnøtter og gresskarfrø rike på fiber.

 

 

Kilder:

 

1 http://www.veganhealth.org

 

2 http://www.frukt.no/leksikon/notter/

 

3 Nuts and health outcomes: new epidemiolic evidence. Joan Sabate and Yen Ang. American Society for Nutrition

Vinn Pulsklokke!

Få våre nyeste artikler på mail

Relaterte artikler


Tilbake