Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

Slik kommer jeg tilbake fra skade

Røa-spiller Trine Skjelstad Jensen trener seg tilbake i toppen på Evo

Andreas Skjetne
Personlig trener og Fagansvarlig for Evolution
Andreas har en Bachelor i fysisk aktivitet og helse ved Norges Idrettshøgskole. Gjennom lang erfaring som personlig trener har han spesialisert seg på vektnedgang og utholdenhetstrening i kombinasjon med styrketrening. Som utøver i Birkebeinertrippelen og ultramaraton har Andreas bred kunnskap om forbrenning og kondisjon.

Hvem er du, hvor spiller du på banen og hvilke målsetninger har du?

 

Jeg er 20 år gammel og fra Kjerringøy, nord for Bodø. Jeg er inne i min andre sesong for Røa og begynner tredjeåret på jusstudiet i Oslo. For Røa spiller jeg midtstopper. Målet er å komme meg tilbake fra skade i tide til seriestart neste år, spille meg inn i elleveren, og etter hvert aldersbestemt landslag (U23).

 

Hvilke skade har du?

 

Jeg røk korsbåndet en uke før seriestart i år. For omlag en måned siden opererte jeg inn nytt korsbånd. Skader på menisk og brusk hadde leget seg i tide til operasjonen, noe som er gode forutseninger for et godt sluttresultat. Nå starter opptreningen. Hvor lang tid det tar er individuelt, men jeg må regne med alt fra ni måneder til et år, før jeg er tilbake på fotballbanen.

 

Hvor mye trener du?

 

Jeg trener stort sett hver dag, halvannen time per treningsøkt.

 

Kan du skrive kort tilbake om hvordan du trener når du er skadet?

 

Treningen rett etter skaden og etter operasjonen er relativt lik. Det handler om å forsterke muskulaturen rundt kneet, øke bevegelighet og balanse. I tillegg har det blitt en god del overkroppstrening i de periodene benet har måttet hvile. Etter hvert vil styrketreningen bli harder, samt mer kondisjonstrening. Mesteparten av treningen består i øvelser som utfordrer balansen og samspillet mellom muskulaturen.

 

Hvilke øvelser er de viktigste for en fotballspiller?


 

Som fotballspiller er det viktig å være gjennomtrent, både for å prestere bra, men også for å unngå skader. Eksplosive styrkeøvelser, spenst og balanse er viktig. Hovedfokus er bein, derfor trener vi tunge styrkeøvelser som knebøy, bulgarske utfall, strak mark etc. I disse øvelsene vil også kjernemuskulaturen aktiveres. Nordic Hamstring er en fin øvelse, da denne styrker baksiden av lårene og på den måten både forebygger hamstring-strekk og er prestasjonsfremmende for sprint.

 

Hva setter du pris på med å trene på EVO?

 

EVO har det jeg trenger for å komme tilbake fra skaden. Det er generelt viktig for et fotballag å ha tilgang på ulike apparater under styrketreningen, som skadet spiller er det helt avgjørende. EVO har en god atmosfære, der alle typer mennesker trener. I tillegg er det hyggelige folk som jobber der.



Foto: Støtt Norsk Kvinnefotball

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake