Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

Gjør treningen til en lek

Trening skal ikke være vanskelig, det skal være givende og lett

Vegard Tangen
Personlig Trener
Vegard har en bachelorgrad i idrett og helse fra HiOA. Selv trener han aktivt Crossfit. Han har spesialisert seg på funksjonell styrketrening og brenner for å utvikle teknikk og mobilitet.

Trening forbinnes ofte med struktur og prinsipper som må følges for maksimal effekt. Hvorfor ikke leke litt på senteret også, uten å nødvendigvis kalle det for trening? Under har jeg listet opp forslag til noen måter man kan ”leke” litt mer i treningsøkta. Dette vil gi deg motivasjon og bidra til at fremgangen blir større.

 

Lek i ringer/slynge

I ringer kan man finne på mye rart. Alt fra kjente øvelser som pushups, dips og pullups, til mer sammensatte øvelser som muscle ups og ”skin the cat”. Ringene krever mye stabilisering og tvinger kroppen til å aktivisere muskler du vanligvis ikke får brukt gjennom andre øvelser. Prøv for eksempel å sammenligne vanlige dips med dips i ringer.

Tips: Man kan like enkelt bruke slynge til disse øvelsene.


Opp ned

Å balansere på hendene, på hodet, slå hjul og lignende er krevende for de fleste i starten. Det tar tid å finne balansen og ha styrken til å stå på hendene eller hodet, men prøv deg frem og lek med det. 10 forsøk på hodestående eller håndstående hver gang du er innom treningssenteret tar deg 2 minutter, og vil styrke kjernemuskulaturen din! Kan skaleres til alle ferdighetsnivåer.

Tips: Start med å jobbe deg mot hodestående inntil veggen, etter hvert blir man mer og mer uavhengig av den ekstra støtten veggen gir.


Hoppetau

Bruk av hoppetau er en fin måte å få opp pulsen og pumpe underarmene på, og bringer samtidig de fleste tilbake til barndommen. Hopp med enkel sving, hopp med dobbel sving, hopp høyt, hopp lavt. Hva med en tabata-intervall i slutten av treningsøkta?

Tips: Fokus på oppreist kropp, avslappede skuldre og rotasjon i håndledd.

 

Konkurrer med deg selv!

Klarer du 10 runder på 10 minutter? Hver runde består av 5 chins (eller skalert variant som ring rows), 10 pushups og 15 knebøy (uten vekt). Med løpende klokke, skal hver runde starte på minuttet og fullføres før minuttet er over. Hvis man er ferdig før minuttet er over, har man pause til neste minutt og runde starter. Dersom man bruker over et minutt på runden, skal runden fortsatt fullføres, men man ”straffes” med å måtte vente til neste hele minutt starter.

Tips: Skaff deg så lang pause som mulig, ved å fullføre rundene så fort som mulig. Raskere runde gir lengre tid før neste minutt begynner.

 

BoxJump (så høyt som mulig)

Start med en boks/step, og bygg opp med vektskiver. Hvor høyt klarer du å hoppe fra stillestående? Gjerne utfordre en treningspartner.

Tips: Hodet trekker seg før kroppen gjør, vær bestemt på hvert forsøk!

 

Lek bør ikke være for systematisert, derfor anbefaler jeg å ikke planlegge ”10 minutters leketid” i treningsøkta. Gå heller litt rundt mellom settene dine for eksempel. Balanser litt mot en vegg, heng litt i ringene… Man må ikke trene på å leke!


Vil du trene med Vegard, ta kontakt  her

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake