Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

Ønsker du å endre livet ditt til det bedre?

Ta testen og få oversikt over ditt liv med livshjulet!

Carina Carlsen
Personlig Trener
Carina er personlig trener og mental trener gjennom AFPT og RAW Performance. Gjennom lang erfaring og bred faglig kunnskap legger hun til rette for trening blant alle i befolkningen. Fokuset hennes ligger på mennesket gjennom å tilby både mental og fysisk trening.

Har du noen gang følt at du bruker mye tid på ting som ikke gir deg noe? Da kan det kanskje være på tide å gjøre noen refleksjoner. Du har to valg når du leser dette innlegget, ta frem penn og papir og gjør som beskrevet under, eller les det og fortsett med det du gjør i dag.

 

Det kan i mange tilfeller være nyttig å få ryddet opp i de tingene som ikke tilføyer livet ditt noe. Det kan tappe deg for både energi og motivasjon. Hvis det skal være plass til nye og positive forandringer i ditt liv, må det skapes tid og plass til deg selv – både fysisk og mentalt.

 

Lag en liste over alle de tingene som du bruker negativ energi på, som frustrerer deg, stresser deg eller gjør deg fortvilet. Det kan være alt fra rot i de administrative papirene hjemme på skrivebordet, til relasjoner til bestemte mennesker, trafikken til jobb, økonomi, dårlige vaner og negative tankemønstre. Se på din liste å se om det er flest mentale eller praktiske forhindringer. Hvor mye negativ tid bruker du på alle de her tingene som du ikke har lyst til? Hvor lenge har du latt de ta energi fra deg?

Hva er viktig for deg?

Hva vil det gi deg å rydde opp i de forskjellige områdene?

 

Hva skal til?

 

Kartlegging

  • Prøv og beskriv dine utfordringer eller problemer på minimum en halv side.
  • Hvis du skal beskrive det i kun én setning, hva er din største utfordring?
  • Beskriv på en halv side, hva du ønsker i stedet for denne utfordringen eller dette problemet?
  • Hvis du skal beskrive det i kun én setning, hva ønsker du så i stedet for?
  • Hvis du allerede vet hva dit mål er, prøv og skriv en halv side om det, hva forhindrer deg i nå ditt mål?
  • Prøv og beskriv den største hindringen i en setning?
  • Hvilket perspektiv eller hvilken følelse er den største hindringen for at du kan leve det livet du ønsker?
  • Hvilket perspektiv eller hvilken følelse ville være den mest støttende for å nå dit mål og leve det livet du ønsker?

  

Fokusområder:

Livshjulet er et verktøy, som kan brukes til å gi deg et overblikk over dit liv. På den måten vil du få et bevist forhold til hvilket område som vil gi deg mest ved å jobbe systematisk med det.

 

Livshjulet er delt inn i ulike deler, hvor hver del representerer en del av livet ditt. De ulike delene påvirker hverandre, så hvordan du har det på jobben vil påvirke andre deler av livet ditt. Det har du sikkert merket! Testen kan også overraske ved at den kan vise deg at ubalansen ligger et helt annet sted enn du trodde. Jobb deg gjennom alle sektorene og gi en score på hvor fornøyd du er med dagens situasjon. 10 betyr at du er helt tilfreds med dette området, 1 betyr at du ikke finner noe å glede deg over i dette området av ditt liv.

 

Gjør deg selv en tjeneste, vær 100 % ærlig med hva du svarer, det er nå du kan gjøre endringer på de områdene du ikke er fornøyd.

 

Spør deg selv hvilke som er de 2-3 viktigste verdiene innenfor hvert område. Dette kan du notere på en liste under livshjulet.

 

Så vurderer du på en skala fra 0-10, (hvor 10 er det beste), i hvor stor grad dine verdier er oppfylt på nåværende tidspunkt – og noterer tallet ut for hvert livsområde på listen.

Hjulet er ikke balansert, og det er livshjulet stort sett aldri. Skårene veksler over tid, alt etter hva som skjer i livet til den det gjelder. Poenget er ikke å oppnå total og endelig balanse. Livet er alltid i bevegelse. Bruk livshjulet som en temperaturmåling på hvordan du har det nå for tiden, og som et verktøy til å tydeliggjøre hvor du ønsker endring og utvikling.

 

Oppgave:

Skriv ned to konkrete handlinger for hva man skal gjøre for å få det bedre på de gitte områdene.

 

Lykke til!

Vil du trene med Carina, trykk  her

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake