Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

Gi blaffen i nyttårsforsett og høysesong

Slik unngår du fellene i 2017!

Henning Holm
PT- Ansvarlig
Henning er en av Norges mest erfarne personlig trenere og er i dag ansvarlig for personlig trening hos EVO. Han er kjent som treningsekspert i media, og er en anerkjent foredragsholder om trening.

 


Vi går årets «høysesong» hva gjelder nordmenn og trening i møte. Årets første måneder er synonymt med intensive treningsmål for veldig mange av oss. Januar og Februar er tiden hvor nyttårsforsettene skal til pers, det betyr ofte at mye skal oppnås på kort tid.

Sannheten er at de fleste trener mye en kort periode, for deretter å dabbe av og dermed ikke orker mer. Forskning viser at etter 6 måneder har halvparten av alle som startet treningen i Januar, gått ned til å trene mindre enn 1 økt per uke. Dette vises gjennom internasjonale tall fra IHRSA. De fleste setter seg for høye mål og gir seg selv alt for kort tid til å lykkes. De fleste glemmer at trening er hardt arbeid. Det krever disiplin fordi det tar tid å oppnå resultater.


Sannheten om trening

Trening er ferskvare. Det er dessverre ikke slik at du klarer å opprettholde formen uten å trene. Vi har alle kjent på følelsen det gir å komme i gang med trening etter ferie, sykdom eller en lengre periode uten. Den første økta er stort sett uten unntak, svært tøff og det gjør vondt. Du er ikke like sterk som før du tok pause og du løper ikke like fort. Varigheten på avbrekket er selvsagt det som avgjør hvor mye som krever for å komme tilbake. Lengre avbrekk gir lengre tid med trening før du er tilbake på samme nivå.

Hovedpoenget er at trening må gjøres regelmessig for at du skal holde formen. Ønsker du å forbedre formen må du selvsagt trene regelmessig. Du må i tillegg ha progresjon i treningen, du må sørge for at kroppen har noe å strekke seg mot, som gjør at formen drives fremover. Økning i tid, belastning, motstand eller tempo er kjente progresjonsteknikker. Det holder å øke en av disse variablene hver gang du trener så vil formen bli gradvis bedre.


Hvor ofte er opp til deg

Som personlig trener gjennom mange år er mitt beste tips at du må tørre å tenke langsiktig, da vil resultatene du ønsker deg komme fortere enn du aner. Den setningen høres kanskje selvmotsigende ut, men den er dypere enn mange tror når det settes ut i praksis. For at du skal se effekten av å trene regelmessig vil jeg vise deg hva du får igjen for treningen ved å opprettholde treningshyppigheten hver uke.


 

Antall økter per uke

Antall økter per år

1

52

2

104

3

156

4

208


 

Det som er viktig å vite er at det er de øktene du gjennomfører som gir effekt, ikke alle de gode øktene du tenkte på, men som det aldri ble noe av. Det er den ene økten hver uke, eller de to eller tre som gir den langvarige effekten og til slutt resultatene du ønsker. Det kan virke lite og litt rolig i begynnelsen, men det er regelmessigheten som betyr alt i løpet av et helt år. Dersom du klarer å holde ut, noe de fleste ikke lykkes med, vil du se at resultatene kommer etter hvert som et resultat av mengden trening du påfører kroppen jevnlig.

Din målsetning og nåværende form avgjør antallet økter som må til for å oppnå det du ønsker. Det som er viktig er at kvalitet og innhold på øktene er sentralt. Høy belastning over en kort periode gir ikke store resultater, faktisk kan dette virke mer negativt for kroppen enn å la vær. Derfor skal du holde treningen i gang hver eneste uke, hele tiden!

Gjennom ferier trener du kortere og mer effektive økter. Når det er rolig på jobb, du har overskudd og tid, så trener du lengre og tøffere økter enn når stressnivået er høyt. Du tilpasser deg hverdagen, men du får trent, hele tiden, hver uke. Det er etter min erfaring nøkkelen til å nå sine målsettinger. Oppfølging av kunder gjennom mange år viser at dette nettopp er årsaken til at de lykkes med treningen.


Personlig trener jeg 4 ganger per uke, alltid. 208 økter per år er nok til å løpe maraton, delta i triatlon, eller en knalltøff styrkeøkt hos EVO. Mengden passer perfekt med familie, jobb og de målene jeg setter meg personlig. 4 økter per uke høres kanskje mye ut for noen, og lite for andre. Poenget er at jeg vet hva som fungerer for meg. DU vet hva som passer for deg.

Så drit i høysesongen, fokuser på helårskroppen og tren litt hele tiden. Januar og februar er som alle andre av årets måneder, du skal trene de faste øktene per uke og la året jobbe til din fordel. Kontinuitet er ditt verktøy for å nå dine treningsmål i det kommende året.


Lykke til med det nye treningsåret!


Trenger du inspirasjon til treningsøkter finner du våre tilpassede program  her.

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake