Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

Vanskelig for å lære nye ting?

4 triks som hjelper deg!

Carina Carlsen
Personlig Trener
Carina er personlig trener og mental trener gjennom AFPT og RAW Performance. Gjennom lang erfaring og bred faglig kunnskap legger hun til rette for trening blant alle i befolkningen. Fokuset hennes ligger på mennesket gjennom å tilby både mental og fysisk trening.

Hjernen består av tre deler, uten å gå i dybden så er den minste og eldste delen av hjernen reptilhjernen. Reptilhjernen er eksempelvis den delen som benyttes til å ta avgjørelser. Du bruker også andre deler av hjernen for å resonere deg frem til en avgjørelse, men reptilhjernen er en stor del av det.
 

 

Denne delen av hjernen er ingen stor fan av endringer. Reptilhjernen liker det trygge, derfor vil det beste være det som alltid har vært, selv om resten av hjernen vet at endringen burde gjennomføres. Så hva kan vi gjøre for å omgå dette, slik at vi kan gjøre de endringene vi trenger?
 

 

Hjernens «delte personlighet»

 

Vi mennesker er flokkdyr, vi forholder oss like mye til territorier og hierarki i flokkene våre som andre kjente flokkdyr. Når vi møter noen utenfor vår vennekrets, vil vi på brøkdelen av et sekund avgjøre om vedkommende er venn eller fiende. Dette er det «reptilhjernen» som tar seg av. Den samme vurderingen skjer når vi skal lære noe nytt eller oppnå noe nytt. Reptilhjernen styrer informasjonsopptaket ved å avgjøre om noe er trygt eller utrygt. Faller avgjørelsen på at det er «trygt», vil arbeidshukommelsen vår fungere normalt og fortsette med evnen til å takle mellom 5 og 7 inntrykk om gangen. Er derimot avgjørelsen at det er «fare på ferde» faller arbeidshukommelsen din drastisk. Du vil da kun takle ett eller to inntrykk om gangen.
 

 

Bevisst kan det hende at du ønsker å endre deg, kanskje lære noe nytt, mens den ubevisste og instinktive delen av hjernen din opplever dette som farlig. Hvordan kan du gjøre hjernen din trygg? Gjør hjernen din klar med å spørre deg selv hva du vil oppnå, når kan du få bruk for den nye kunnskapen og hva tilføyer det?
 


Ta deg den lille ekstra tiden du trenger for å få oversikten over hva som skal til før du lager en detaljert plan. Uten oversikten vil nemlig reptilhjernen nok en gang slå på faresignalene og koble av arbeidshukommelsen din. Når du og reptilhjernen din er venner, vil informasjonsopptaket gå mye lettere, men hva skjer med hukommelsen? Den er det i stor grad en annen del av hjernen som tar seg av, nemlig «pattedyrshjernen» (det limbiske system), også kalt for «følelseshjernen». Denne delen er både viktig for følelser og hukommelse, ganske logisk når vi tenker etter. Vi husker jo det som er morsomt eller spennende vesentlig lettere enn det som er kjedelig og vanskelig.
 

 

Nettopp derfor er dette en viktig brikke for å kunne endre adferd eller lære seg noe nytt. ”Følelseshjernen” slipper kun ordentlig til når reptilhjernen har bestemt at det du tenker eller holder på med er trygt og ønsket. Hvordan kan vi gjøre noe morsomt nok til at vi kan huske det? Svaret er dagdrømming. Alt du trenger å gjøre for å bli en mester til å oppnå nye mål, er å putte dagdrømmene dine i system og visualisere de. Husk at hjernen vet ikke forskjell på fantasi og virkelighet.
 


Hvordan skal du klare å gjøre noe med det?

 

1 - Sett deg et spesifikt mål

2 - Se for deg at du lykkes med målene dine

3 - Lag en plan - gjerne kryss av små delmål underveis

4 - Gjennomfør det nå - og skap mestring med å nå målene dine.
 

 

Gi deg selv en utfordring og lag en plan på noe du aldri før har gjort eller oppnådd. Målet kan være å lære noe du har fryktet lenge.



Se også vår artikkel:  "Oppnå det du vil med målsetting og motivasjon!".
 

 

Kilde:

 

Carnegie, Dale 1936. How to win friends and influence people. Forlag: Lille måne, Oslo.

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake