Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

Slik er toppidrettslivet!

Lars reiser jorden rundt med alpinlandslaget.

Lars Mæland
PT og Landslagstrener
Lars har 10 års erfaring som foredragsholder, PT og fysisk trener. Han jobber nå som fysisk ansvarlig for herrelandslaget i alpint. Han har en bachelor fra Norges Idrettshøgskole og bred kompetanse fra flere ulike kurs.

Jeg er ekstremt heldig som får lov å jobbe med noen av landets beste idrettsutøvere. Folk spør meg stadig, hva er det som gjør dem så unike og hvorfor lykkes akkurat den personen? Hadde jeg visst svaret, så hadde jeg vært en av dem! Det finnes ikke en rød tråd på hvorfor noen lykkes og andre ikke. Man vet at det ofte handler om gener, arv og miljø. Og ikke minst en vilje og evne til å ofre tid på å trene. Ikke alltid mest, men smartest.

Jeg reiser og lever sammen med alpingutta nesten 250 dager i året. Da blir man godt kjent og man kommer inn under huden på dem. Og disse guttene er helt normale gutter som meg selv. Det som er unikt er evnen til å alltid være profesjonell, og derfor vil jeg ta deg gjennom en dag som alpinist på toppnivå. Sett fra en treners perspektiv.

05:57 ringer vekkeklokken, det er faktisk melodien til Rocky Balboa – Eye of the Tiger som ringer. Skal man våkne som en mester, så er det ingen tilfeldigheter. Det er tre minutter til frokost og hvert minutt i sengen teller. Trekker gardinene til side for å sjekke været, er det sol og kaldt eller overskyet og lavt skydekke? Yes, det er sol. Dette skal bli en god dag. Ser kjapt gjennom Instagram på vei ned til frokost.

Først inne i matsalen og fyller den første skålen med havregrøt. Strør disse populære gojibærene og mandlene over. Sprek start på en god dag. Runde to med havregrøt, denne gang med et lass med frukt over. Må avslutte med en brødskive og peanøttsmør.

Tilbake på rommet 06:35. Pakker sekken, gjør unna morgenstellet på badet og drar på seg det svette ullundertøyet, som er brukt fire dager på rad. Avreise til bakken er satt til 07:05, men i denne gjengen betyr det 07:00. Du kan sette et tidspunkt, men da kan du garantere at alle er klare minimum fem minutter tidligere.. Ivrige? Nei, de vil bare ikke komme for sent. Du skal aldri la noen vente er policyen.

Greit, sekken er pakket med sportsdrikke, vann, proteinshake, energibarer, tørt og rent klesskift, joggesko og foamroller. Skiene er kommet i bilen og alle er på plass. 25 minutter i bil til alpinbakken. Alle gutta setter seg godt til rette, eller så godt dem kan. Alle har hvert sitt head-sett med favorittmusikken på. Noen sover og andre sitter å titter tankeløst ut i den flotte naturen. Fremme.

Beskjeden fra meg er generell oppvarming i 12 minutter. Alle gjør sin greie. Noen med foamroller, noen gjør ulike mobilitetsøvelser og andre gjør enkle styrkeøvelser som utfall, step-up, plankevarianter, diagonal-hev og knebøy. Akkurat som du gjør på treningssenteret.

På med alpinsko og hjelm, i dag venter det 10 runder storslalom i en relativt isete og tøff løype. Etter fem minutter i en stolheis er vi på toppen av løypen. Første runde er besiktigelse, så en runde frikjøring og vi er klar for å starte nøyaktig 08:45.

På trening starter alltid den som er best ranket først og de andre stiller seg i kø. Henrik klar på start lyder over radioen og i neste øyeblikk spraker det; klart for Henrik. Og han staker ut fra start. Alle samles på toppen mellom hver runde for tilbakemeldinger på teknikk og ikke minst påfyll av drikke og evt energibarer. Jeg pusher dem hele tiden på rutiner, vi skal ikke slurve.  Noen vil tenke: hvilke tanker går gjennom hodet til utøverne på start? Jeg vet at de stenger ute nesten alt, det er fullt fokus på arbeidsoppgavene de har fått; komme over ytterski, kjappe bevegelser, bevege overkroppen osv.

Treningen avsluttes 11:00. Stort sett alle er fornøyde med dagens økt.

Alle skifter til tørt tøy og drikker proteinshaken sin. På med joggesko og head-settet. I bilen på vei til lunsj sover hele gjengen, nøyaktig 20 minutter med søvn.

I dag spiser vi lunsj ute. Gutta ønsker noe annet enn pasta bolognaise i dag, så da blir det biff og en cæsar salat. Store porsjoner glir rett ned. Policyen er knallhard, har man forsynt seg, så skal alt spises opp – uansett. Noen gjesper mens vi venter på regningen.

 

Tilbake på hotellet skal alle hvile og sove. Barmarkstrening avtales til kl 16:00, og det er to timer til. Sov godt. Jeg gir forbud mot bruk av pc og nettbrett. Skal de ikke sove, så skal det leses bok. Hodet og spesielt øynene trenger hvile.

 

15:55 er alle på plass i resepsjonen på hotellet. Dagens økt er 10 minutter gåtur, 15 minutter mobilitet på gangen utenfor hotellrommet, 45 minutter egenkroppsvekt styrke for ben og noe overkropp, 10 minutter stabilitet med medisinball og 10 minutter på sykkelen til slutt. En tøff, men viktig økt og alt gjennomført på hotellet. Mye latter og historier som ikke passer seg på trykk J Så enkelt kan det gjøres. Her er det ingen unnskyldninger for at vi ikke har utstyr, plass eller tid. RUTINER kalles det.

Vi trener barmark hver dag, og fokuset er størst på stabilitet og mobilitet. Visste du at en alpinist utsettes for krefter som er fire ganger egen kroppsvekt i hver sving. Derfor er stabilitetstrening ekstremt viktig for oss. I tillegg så er vi på sykkelen nesten hver dag når sesongen er startet. Vi trener både intervaller og gjennomfører restitusjonstrening på det harde setet.

 

Etter barmarkstreningen er ferdig så spiser alle litt frukt og rusler til hvert sitt rom. Vi møtes igjen til møte 18:45 og slik er det hver eneste dag hele sesongen gjennom, der blir planen for neste dag gjennomgått. Middagen serveres kl 19:00. I dag har jeg bedt om fisk, og fisk ble det. Ikke norsk laks, men helt grei. Noen av guttene grynter litt på nesen, men den blir fort avfeid av de rutinerte karene. Visste du at vi kjører nulltoleranse for mobil på våre middager? Vi fokuserer på å bygge det sosiale fellesskapet, og det uten sosiale medier. Men, og bare dersom det oppstår en diskusjon med ulike meninger og vi må ha et korrekt svar får en ta opp mobilen for å sjekke fakta. Det er ikke overraskende når vinnerinstinktet slår inn i alle situasjoner.

Desserten er ingen høydare i dag, dessverre. Så de fleste takker pent nei, takker for maten og noen tusler til rommet sitt igjen.

Vi er en liten gjeng som sitter igjen ved bordet, og kortstokken kommer frem. Her skal det spilles noen runder med ”Idiot”. Latteren og kommentarene sitter løst. Det gjelder å ikke tape. Fire karer med vinnerinstinkt og mye rutine, det blir tap på hovedtreneren i første runde. Etter en time med spill og gjøgleri, så er klokken passert 20:45. På tide med litt søvn igjen.

 

Sovner 21:30 og mobilen med Eye of the Tiger ringer om nøyaktig 8 timer og 27 minutt. Søvn er veldig viktig for alle som trener mye. God natt!

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake