Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

Hvorfor trene styrke

Sterkere, bedre helse, utseende, eller skadeforebygging?

Andreas Skjetne
Personlig trener og Fagansvarlig for Evolution
Andreas har en Bachelor i fysisk aktivitet og helse ved Norges Idrettshøgskole. Gjennom lang erfaring som personlig trener har han spesialisert seg på vektnedgang og utholdenhetstrening i kombinasjon med styrketrening. Som utøver i Birkebeinertrippelen og ultramaraton har Andreas bred kunnskap om forbrenning og kondisjon.

De senere år har fokuset på styrketrening blitt stadig større, tidligere var styrketrening forbeholdt menn og gjerne de som ville vise til svulmende muskler på solfylte strender. Slik er det ikke lengre, kunnskapen om hvilken aktivitet og trening som er bra for deg og din kropp har tatt store steg de senere årene. Forskning har entydig bevist at styrketrening er sunt og helsefremmende for alle. Styrketrening vil gi deg styrken du trenger for lettere utføre de daglige gjøremålene.

 

Helsedirektoratet har laget anbefalinger for hvilken mengde fysisk aktivitet som er nødvendig for å opprettholde god helse. Når det kommer til styrketrening finner vi gjeldende anbefaling: ”Øvelser som gir økt muskelstyrke til store muskelgrupper bør utføres to eller flere dager i uken”. På bakgrunn av følgende anbefaling ser vi at styrketrening bør innlemmes på ukentlig basis.

 

Hvorfor er styrketrening viktig for deg

Grunnen til at nettopp du skal drive styrketrening strekker seg mye lengre enn utseende og økt levealder. Styrketrening har den effekten at den kan endre din hverdag allerede fra oppstart. Tenk deg at du i din hverdag vil møte arbeidsoppgavene med mer overskudd. Du er sterkere og det du gjennomfører blir ikke like tungt som tidligere. Du kan holde et høyere tempo, rekker mer og det uten at du blir like sliten som tidligere.

Det finnes mange måter å drive styrketrening på, den viktigste treningen for de aller fleste er den som gjør deg bedre rustet til de daglige gjøremålene. For mange av oss vil det innebære noen kilometer med gåing, løfting av diverse tunge ting, kanskje litt lek med barn eller annen bevegelse og en god del stillesitting. På grunnlag av det vil kroppen din trenge styrke til å gjennomføre disse oppgavene. Det er her styrketreningen kommer inn.

 

La oss si at hverdagen din er det tyngste du utsetter kroppen for, da vil de tingene du løfter og de trappene du går slite maksimalt på kroppen og leddene dine, ettersom kroppen ikke er skapt for tyngre arbeid enn dette. Hvis du derimot trener enkel styrketrening to ganger i uken, vil kroppen din ”spare seg” når du gjør disse oppgavene, fordi den er vant med tyngre belastning. Dette vil gi utslag på belastningsskader av skjelettet og betennelser i ledd og muskulatur. Nettopp derfor vil styrketrening gi deg styrken du trenger.

 

Hva gjør styrketrening med kroppen

Styrketrening innebærer all form for trening som har til hensikt å styrke muskulaturen. Kroppen er i grunn ganske enkel når det kommer til styrketrening. Du er nødt til å utsette kroppen for en belastning som er høyere enn det du tidligere har gjort. Det vil si at hvis du på jobben løfter kasser som er 10 kg tunge, vil du over tid bli så vant til dette at muskulaturen slutter å utvikle seg. Hvis du derimot trener styrke to ganger per uke, hvor du løfter på samme måte bare med 20kg, vil muskulaturen utvikle seg og kassene på jobben vil føles lettere. Denne treningseffekten gjør at belastningen sliter mindre på kroppen når du er på jobb.

 

Det er denne effekten som vil gi deg styrken du trenger til å tåle hverdagen. På samme måte som med kassene vil vi kunne bruke et eksempel om knærne hvor du jogger. Bena dine bærer kroppsvekten og det betyr at når du jogger gir det en belastning på muskulaturen og skjelettet rundt kneet. Hvis du trener beinøvelser to ganger per uke, det kan være knebøy og utfall med vekt, så vil muskulaturen rundt knærne utvikle seg for å tilpasse seg denne belastningen. Dermed utgjør ikke jogging lengre en like stor slitasje på kroppen.

En annen viktig egenskap med styrketrening ved siden av å minske farene for skader, er at du blir bedre kjent med muskulaturen. Dette vil gi deg mulighet til bedret koordinasjon. For deg betyr det at du får bedret balanse, balansen svekkes med alderen og er viktig å opprettholde. Du vil kunne tilegne deg bedre teknikk i en del bevegelser du gjør i hverdagen. Kanskje den viktigste bevegelsen er løftebevegelsen som er en risikofaktor for ryggproblemer. Gjennom å lære seg god løfteteknikk og ha god kontakt med muskulaturen i ryggen vil du unngå å dra på deg unødvendige ryggproblemer som ofte kan oppstå ved løft, snømåking eller andre lignende bevegelser.

 

Hvordan gjennomfører jeg styrketrening

Kanskje det største hinderet for å komme i gang med styrketrening er kunnskapen, det kan både se vanskelig og til tider litt rart ut med de øvelsene andre gjør på treningssenteret. Det som er viktig når du skal gjennomføre styrketrening er å ha en enkel plan, det letteste er å få trent så mye av kroppen som mulig de gangene du trener styrke. Hvis det viser seg å falle i smak kan flere øvelser legges til og kroppen deles inn i forskjellige økter.

 

For å skape utviklingen på muskulaturen vi tidligere har snakket om trengs ikke all verden med kunnskap, du kommer veldig langt med å sette av to dager i uken til å opparbeide styrken du trenger i hverdagen. Vi i Evolution har laget et Evo-program for at du skal komme i gang raskt og enkelt. Prøv dette på egenhånd og vi garanterer at du ikke vil gjøre noe bortkastet. Dette vil styrke hele kroppen og gi deg en del av de fordelene som nevnt ovenfor. Skulle det bli for vanskelig å gjennomføre på egenhånd tar du kontakt med en av våre personlige trenere som vil hjelpe deg. Programmet finner du  her.

 

Start med styrketrening i dag og få styrken du trenger!

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake