Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

Slik gikk hun ned 50 kilo på 1,5 år

Trude skulle slankeopereres, men tok saken i egne hender.

Henning Holm
PT- Ansvarlig
Henning er en av Norges mest erfarne personlig trenere og er i dag ansvarlig for personlig trening hos EVO. Han er kjent som treningsekspert i media, og er en anerkjent foredragsholder om trening.

Trude Jacobsen (34) veide over 150 kg. Fastlegen ga henne henvisning til Tønsberg sykehus der hun skulle slankeopereres, men Trude valgte å ta saken i egne hender. – Med god hjelp og veiledning fra min personlige trener er jeg nå 60 kilo lettere, og slankeoperasjonen er lagt på hylla, sier Trude.

Trude før
Trude slet stadig mer med helsen. Kroppen klarte ikke den store belastningen lenger, selv enkle hverdagslige sysler var et slit og ork. Beskjeden fra legen var klar: – Enten måtte jeg slankeopereres, eller så måtte livsstilen legges betraktelig om, forteller Trude.

Etter å ha gått ned 10 kilo på egenhånd, meldte Trude seg inn på EVO Konnerud i slutten av 2012. Hun bestemte seg for å starte med PT fra første dag.  – Jeg ville ha en PT for å komme godt i gang med treningen. – Jeg gikk inn på nettsidene til EVO og leste om de forskjellige PTene. Han skal jeg ha, sier Trude. Og han ble det, nærmere bestemt Brynjulf Andreas Svorkmo, som har over 40 års erfaring fra styrke- og kondisjonstrening. Brynjulf sin spesialitet er å hjelpe overvektige til en bedre hverdag gjennom livsstilsendring, og det er akkurat dette han har hjulpet Trude med.

Aldri trent før

– Jeg sendte ham en melding og fikk time 26. november 2012. Det er en dato jeg husker godt. Jeg var fryktelig nervøs, for jeg hadde aldri trent før, sier Trude. Men det gikk veldig bra. Brynjulf møtte Trude inne på senteret og de startet med veiing. Etterpå fikk Trude prøve seg på tre forskjellige apparater. – I begynnelsen følte jeg at de andre stirret på meg, men det var nok bare min følelse. Nå går det helt greit og jeg tenker ikke over det lenger.

Investerer i egen helse

I starten trente Trude med Brynjulf én gang i uken. Siden formen ble bedre ville hun trene mer, og nå trener hun to dager i uken med PT. – Jeg trener også kondisjon to ganger i uken, i tillegg trener jeg 30 minutter kondisjon før hver PT-time. Favorittøvelsen min er roing, men med stigende form har jeg også begynt å sykle, det kunne jeg ikke gjøre før, sier Trude.

Trude er veldig fornøyd med sin PT, og selv om det koster litt så ser hun på det som en investering i egen helse. – Jeg yter alltid litt ekstra når jeg trener med Brynjulf, så treningsøkten blir mye mer effektiv. I tillegg gir han meg gode råd om kosthold, og det er viktig for å klare å gå ned i vekt. – Jeg tar meg råd, for alternativet blir fort at jeg ikke når målene mine. Trude anbefaler å bruke PT.

– Jeg vil definitivt anbefale å bruke PT i begynnelsen, i hvert fall til man kommer inn i treningen og lærer seg å gjøre øvelsene riktig, forteller hun.

Ikke skummelt

Siden Trude aldri hadde trent før så var hun spent på hva som kom til å møte henne på EVO. Det har gått over all forventning, og på 1 ½ år har hun klart å gå ned hele 50 kg. – Det var ikke så skummelt å trene som jeg fryktet. Nå syns jeg det er moro at folk legger merke til at jeg er der. De som var der fra begynnelsen av kommer med hyggelige kommentarer til meg og syns jeg er flink. Noen er også litt misunnelige på at jeg har klart å gå ned såpass mye, smiler Trude.

Mer energi og glede

Trude i dag - 60 kilo lettere
Trude har opplevd store helsegevinster og hun har fått mer energi. – Jeg er veldig glad for at jeg begynte å trene. Før hadde jeg ofte ikke energi til å ta oppvasken eller vaske klær. Nå hopper jeg i dusjen etter trening, så er det bare å sette på en maskin med tøy.

Trude får også mye skryt av PT, foreldre, søsken, venner, naboer og helt ukjente folk. – Jeg har fått mye mer selvtillit og bedre selvfølelse, før hadde jeg skikkelig dårlig selvtillit, forteller hun.

Veien til mål

Selv om Trude har gått ned 60 kilo er hun fortsatt ikke i mål. Målet er å gå ned 75 til 80 kilo, og det tviler hun ikke på at hun skal klare. – Det får ta den tiden det tar, men det skal gå. Jeg kommer til å fortsette med Brynjulf så lenge han er der, ja selv etter at jeg er i mål. Etterhvert begynner jeg kanskje å trene styrke alene, det hadde vært topp, avslutter Trude.

Trudes kosthold en vanlig dag

Ferdigpizza, potetgull og lyst brød er byttet ut med fiskemiddager, kylling og magert kjøtt og ikke minst masse grønnsaker. Dette er ting jeg spiser i løpet av en uke:

Frokost klokken 09.00:  To grove brødskiver uten smør; en med makrell i tomat og en med kokt skinke (4,5 % fett) og lett gulost.

Lunsj klokken 12.00: Salatbolle med oppskjærte grønnsaker som salatblader, champinjong, agurk, løk, paprika og tomater.

Middag klokken 15.00: Da spiser jeg grønnsaker med enten fisk, kylling eller magert kjøtt.

Kveldsmat klokken 18.00: På kvelden spiser jeg enten en brødskive med magert pålegg eller to knekkebrød; et med makrell i tomat og et med ett kokt egg.

Jeg spiser vanligvis ikke mellommåltider, men hvis jeg spiser noe tar jeg en gulrot eller et eple.

Drikke: Vann, kaffe, te, ekstra lett melk.

Helgekos: Jeg koser jeg meg litt i helga med eplecider eller en liten flaske pepsi max. Jeg holder meg langt unna chips og søtsaker. 

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake