Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

Dreper du treningslysten med unnskyldninger?

Slik overkommer du dørstokkmila.

Lars Mæland
PT og Landslagstrener
Lars har 10 års erfaring som foredragsholder, PT og fysisk trener. Han jobber nå som fysisk ansvarlig for herrelandslaget i alpint. Han har en bachelor fra Norges Idrettshøgskole og bred kompetanse fra flere ulike kurs.

Tanker som inneholder jeg burde og jeg må når det gjelder trening er farlige for folk flest. Det resulterer ofte i unnskyldninger som gjør at man dropper treningsøkten. I god tro forsvinner også den dårlige samvittigheten når man legger tilbake på sofaen etter å ha hentet seg litt snacks i skapet.

Dette er den berømte dørstokkmila!

Hvorfor skal det være så tungt å komme seg opp av sofaen og ut på trening både i går, i dag, i morgen og resten av uken?

"Har du noen gang satt deg treningsmål som nyttårsløfte? Da er du ikke alene. Det gjør 70% av Norges befolkning"

Tror du det hjelper å bytte ut ordet trening med trim? Eller med kos? Eller hva med å kalle det kvalitetstid med deg selv? Hvem sier nei til en time med kos eller kvalitetstid? Jeg elsker kos og det vet jeg at det er flere som gjør! Der har vi kanskje løsningen på problemet, eller nei, eller jo. Klarer ikke bestemme meg her jeg ligger på sofaen, som by the way er himmelsk god akkurat i dag.

Tilbake til ordet trim, også kalt mosjon, som noen medium er glade i å bruke synonymt med fysisk aktivitet. Fysisk aktivitet er definert som lystbetont kroppslig bevegelse, mens mosjon betyr å sette i bevegelse. Er det da trening når jeg reiser meg fra sofaen for å besøke toalettet? Da setter jeg kroppen i bevegelse og jeg utfører en lystbetont kroppslig bevegelse vil noen si. Da blir jo trening en lek.

Visste du at Norge er et av få land i verden med flere overvektige enn normalvektige per dags dato? Skremmer det deg? Det skremmer hvert fall meg. Nesten opp fra sofaen. Men jeg dropper heller den siste slurken med brus, eller bunnen i skålen med potetgull i håp om at det hjelper meg.

Fikk du lyst til å trene når du fikk den faktaopplysningen? Jeg vet at skremselspropaganda fungerer på noen, men jeg tror ikke det fungerer over tid. Det du må gjøre er å sette noe i bevegelse over lengre tid, ikke mosjon, men din egen motivasjon. Hvordan skal jeg gjøre det, tenker du? Jo…

Mitt største ønske er at både jeg og du skal glede oss til trening hver dag. Vi er begge smarte nok til å skjønne at det ikke skjer, men hva om det skjer en til to ganger per uke og at den motivasjonen holder seg i rundt 45 min per økt? JA, det er faktisk mer enn nok til holde seg i god form året rundt.

Ja takk til helårskroppen! Hvorfor ta pause på sommeren eller vinteren når man kan trene litt hele året og være fornøyd med det? Jeg stemmer for at både du og jeg kommer oss ut av sofaen og bort på trening før ”det blir for sent”. Hører du? NÅ! Pokker, der røk min siste unnskyldning.


Her kan du lese mer om treningsmotivasjon.

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake